Man blir ju rädd..

Nu ska ni veta innan ni börjar läsa det här inlägget att jag har ingen som helst bakgrundsfakta till detta utan bara egna erfarenheter och "saker man hör".
 
På de kommunala förskolorna runt om i våran stad finns trehjulingar för barnen att cykla på ute på gården. Fantasktiskt tycker jag, då inte alla föräldrar kan/har tid att lära sina barn att cykla och då är det ju jätte bra att barnen kan få möjligheten att lära sig det på förskolan. Men, nu till det stora MEN de har inga hjälmar på förskolan! Vad jag vet har vi i Sverige lag på att barn under 15 år måste ha hjälm när man cyklar, är det inte då också förskolans skyldighet att lära barnen att man ska ha hjälm när man cyklar? Eller är det då helt enkelt rätt att lära barnen att bryta mot lagen och framförallt mot det sunda förnuft som säger att man bör ha hjälm även när man är över 15 år och cyklar? Även att fallet från en trehjuling kanske inte är så långt och att cyklingen ska ske under uppsikt på förskolan, så byts snart trehjulingen ut mot en cykel med stödhjul som sedan byts mot en 7-växlad mountainbike och är det då inte klokt att ha präntat in i hjärnan på barnen att man ALLTID ska hjälm när man cyklar? man har bara ett huvud och det ska man sjutton va rädd om och man vet aldrig när olyckan är framme. Lika dumt att inte ta på sig hjälm när man ska cykla som att inte ta på sig bältet i en bil. Då är man inte särskilt rädd om livet!
 
Jag är glad att mina barn inte går på förskolan än, men när de väl börjar kommer jag sjutton se till att de lär sig ha hjälm även när de cyklar på förskolan!
/Tina
 
 
 

Kommentarer
Postat av: linda nyman

På mariagården är det iaf obligatorisk med hjälm om de ska cykla oavsett ålder. De har en hel drös med hjälmar de tar på barnen och jag tror de flesta förskolor har det så. Eller har du hört annorlunda?

2012-07-10 @ 15:34:08 // URL: http://mollythsplace.blogg.se
Postat av: Sofie

På Hugo och Leahs dagis har vi fått ta med egna hjälmar som används både vid cykling och pulkaåknig...dock har jag aldrig på barnen hjälmar hemma i trädgården om de cyklar på trehjulingen. De har det ju inte när de åker bobby car eller tramptraktor och cylka trehjuling går ju i samma långsamma tempo. Däremot om de är på vägen eller som nu när Hugo fått en riktig cykel då är det hjälm som gäller:-)

2012-07-10 @ 16:55:44 // URL: http://www.zouphie.blogspot.com
Postat av: Jeanette K

Hej, När mina egna barn skulle börja förskolan informerades alla föräldrar om att köpa cykelhjälmar med gröna spännen. De hade också en del hjälmar att låna ut. Förskolelärarna talade också om vikten av goda förebilder, dvs att vi föräldrar också använder cykelhjälm när vi cyklar med barnen. Nu vet jag inte om hjälmlagen gäller även trehjulingar men hemma hos oss är det cykelhjälm och reflexväst som gäller på samtliga i familjen om man sätter sig på en cykel av något slag.

2012-07-11 @ 23:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0