Mamma-kilon hit och mamma-kilon dit..

Jag blir så trött, funderar allvarligt på att sluta läsa mamma-bloggar av alla de slag. Det verkar som alla mammor har gått samman och är eniga om en sak; det ska tränas bort kilon, degmagen ska bort, det ska uteslutas kolhydrater, det ska bantas, det ska mätas med mera med mera. Det verkar som att det har blivit den centrala delen i alla bloggar på sista tiden. Och det är inte det att jag inte tycker att man ska leva ett hälsosamt liv utan att det är så extremt! Det ska mätas, det ska ätas enligt scheman osv. tror ni allvarligt att det kommer hålla i längden? Om man nu ska gå ner i vikt och träna upp sin kropp så måste man ju skapa rutiner och vanor som kommer kunna funka hela livet för annars är man ju snart tillbaka i samma gamla vanor med onyttig mat och ingen träning.
Och framför allt; Ni har just burit ett barn i 9 månader, fött ut ett barn, haft/har vakennätter, matningar vid alla möjliga tider på dygnet, man är trött och hormonerna rusar runt i kroppen. Ge det en chans! varför då också sätta en massa orimliga krav på sig själv? Som bara sänker ens egen självkänsla om man inte klarar av det. Jag lovar, alla duger vi som vi är!

Jag blir bara mer och mer irriterad när jag tänker på det. Jag menar; vad trodde ni? Att plopp, skulle barnet fara ut och kroppen skulle bli normal igen?
Min mage kommer troligtvis heller aldrig bli normal igen, men vad gör det? Jag ser ju att från vecka till vecka rättar den till sig och jag är helt säker på att så småningom kommer det ha ett mer normalt utseende. Och ja, jag kommer också snart börja träna igen men vet ni varför? För att jag tycker det är kul! Och jag behöver muskler i rygg och axlar för att inte säcka ihop som en säck potatis med min dåliga hållning! Därför, kommer jag snart börja träna igen men absolut inte för att tappa i vikt, minska degmagen eller liknande, nej utan för att jag trivs med att träna!

Säkert en massa som kommer bli irriterade av detta inlägg, men det jag vill få fram är att ni måste vara rädda om er!

två veckor innan Zeb tittade ut..


Tror ni min mage ser normal ut igen efter 3 månader? Nej!

/Tina


Kommentarer
Postat av: Sofie

Haha jag tycker precis tvärtom:) Jag tycker det är peppande med fler som vill komma i form efter att ha fött barn:) Sen håller jag med dig att träna ska man göra för att man tycker det är roligt, inte bara för att gå ner i vikt då håller det nog inte i längden. Jag får ju både bättre kondition och styrka i axlar och rygg när jag tränar. Det är rätt mycket plus bara det:) Sen vill jag ju gå ner i vikt (eller mest minska i cm på måttbandet). För vem vill inte känna sig smal och snygg även fast man fått barn?:)



Kraaam!



2011-03-10 @ 10:17:54 // URL: http://www.zouphie.blogspot.com
Postat av: Emelie

Håller med sofie att det är peppande att läsa alla sådana bloggar. Man får ju tolka dom lite som man vill känner jag. Även fast det blivit en himla hets som man dragits in i. Sen är man ju olika när det gäller att acceptera sin kropp som den är..o jag kan säga att jag tillhör den gruppen som har svårt att acceptera mig som den jag är. Framför allt är jag livrädd för att behöva va med om alla pikord som jag fick i låg o mellanstadiet. Jag är verkligen rädd för att behöva utsättas för det igen. Jag medger att jag behöver träna upp min självkänsla..hur glad blir man inte när man ser sina underbara barn man skapat?!:-) När man tittar på dom..då kan jag allvarligt säga att jag är såå glad o lycklig, o jag väger mer än gärna över 100kg bara jag får ha mitt kära barn. Puss o kram

2011-03-10 @ 11:09:44 // URL: http://mrsskyline.blogg.se/
Postat av: Tina

Men ingen av er har ju satt upp orimliga mål! Så ni behöver ju inte fundera, ni tränar och äter ju i måttliga mängder det jag menar är extrema fall.. Och det är klart att vi ska va snygga mammor, men vi måste må bra med! och det gör vi väl?!



Vill i allafall säga att både Emelie och Sofie är skitsnygga mammor, så det så!

Kram på er vänner!

2011-03-10 @ 17:14:54 // URL: http://frktina.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tack gumman! Javisst är vi skitsnygga morsor!!:)

2011-03-10 @ 19:40:40 // URL: http://mrsskyline.blogg.se/
Postat av: Sofie

Instämmer:)



2011-03-11 @ 07:30:07 // URL: http://www.zouphie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0