Lite svar..

Jag har länge tänkt att sätta mig ner och skriva en förlossnings-berättelse, jag vill verkligen göra det. Och jag vill göra det innan en del av minnena börjar blekna, men det blir aldrig av. Har inte bestämt om jag ska lägga upp den här heller för den delen, men här kommer ett litet frågeformulär som jag lånade av Malin.

1. Hur mår du nu?
Jag mår bra, mycket bättre än vad jag trodde man skulle göra. Trodde att omställningen till att få ett barn skulle vara så mycket större. Första 2 månaderna kan jag inte ens säga att jag kände mig direkt trött, nu därimot börjar tröttheten komma allt mer. Det börjar väl ta på krafterna att inte ha fått sova en hel natt på 2½ månad, men självklart är det värt varenda vaken minut på natten ihop med Zeb.

2. När födde du, gick det bra eller var det fruktansvärt?
Zeb föddes den 2 December. Värkarna startade den 1 December kl.23.00, de vart regelbunda direkt och kom med ca 3-4 minuters mellanrum hela natten. Ca kl.05.00 ringde jag in till förlossningen och de tyckte vi skulle komma in. Tog en dusch, åt en macka, packade det sista och kl.07.30 anlände vi till förlossningen. Kl.20.05 föddes Zeb.

3. När var bf?
BF var 23 November. Så 9 dagar gick jag över tiden.

4. Han eller hon? Namn?
Det var en han. Han heter Zeb Eddie Stephan, Eddie heter han naturligtvis efter sin far och Stephan efter sin farfar. Vi hade inga killnamn vi var överens om innan Zeb kom, och det tog 3-4 dagar innan vi enades om namnet Zeb. Många namn testades här hemma under den tiden bland annat Alfons och Alex, men tillslut vart det Zeb. 

5. Visar han/hon någon speciell personlighet?
Jag tycker att man lär känna Zebs personlighet mer och mer. Från att ha vart en morgontrött bebis innan, så har han nu blivit morgonpigg och vill at vi senast stiger upp 07.30. Han är väldigt lugn och harmoniskt, men jag tror att han har mitt humör för ibland svänger det från skratt till gråt på sekunder...

6. Ammar eller ersättning eller både och?
Zeb tog bröstet direkt på BB och har alltid gjort det sen dess, så jag helammar honom.

7. Nattsömn, finns den?
Ja, det gör den. Oftast sover Zeb från kl.22 till ca 03.30-04.30, får då mat och sover sen till ca 06.30-07.00. Ibland somnar han redan vid kl.20.00 och då vill han oftast ha mat runt kl.01.00 också, men det är inte så ofta det.

8. Kolik eller kolikfritt?
Kolikfritt.

9. Ert barns favoritplats?
Han älskar att ligga på skötbädden, har alltid gillat det och gillar det ännu mer nu när jag hängt upp en liten snögubbe från taket som han ligger och pratar med. Våran säng gillar han med, och naturligtvis babysittern=)

10. Hur ofta äter er lille?
Zeb har alltid ätit ofta, men kort. Så ungefär varannan timme, men nu sista veckan har han börjat dra ut till 3 timmar mellan målen istället och äter lite mer och längre stund när han väl äter.

11. Vilken storlek har er lille på kläder nu?
Han har nästan bara strl.62 nu.

12. Går ni på några aktiviteter med ert barn? Vilken/vilka?
Vi går på "klapp och klang" en gång i veckan. Snart hoppas vi att vi får plats på babysim också. Sen passar vi på att träffa en massa kompisar med små-barn också!

Så där, det var lite info om Zeb det. Sen får vi se om jag får tummen ur och skriver en förlossningsberättelse. Tycker att det är så kul att läsa andras, så skulle verkligen va kul att ha en nedskriven om Zeb.

Nu har lillkillen somnat brevid mig här igen, han sover numera bara 30-minuters tupplurar på dagarna. Vilket resulterar i en massa små korta sovstunder istället för låånga 2-timmars tupplurer som han körde på innan. Jag tror minsann att Zeb håller på att skapa sig rutiner. Jag gillar!!

/
Tina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0